ميراث عائلة الجندى اغا العباسى

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الجندى أغا الجمباز السلام اليكم ورحمة الله يسعدنى ويشرفنى أن أرسل لكم هذه الرسالة التوضيحية بالموضوع قدر ما إتمكن راجياً لكم التوفيق بأذن الله وحتى يتسنى لكم التصرف والدال على الخير كافعله كما أمرنا رسولنا الكريم محمد صلى الله عليه وسلم وببساطه أنا مثلى م

ميراث عائلة الجندى/شهادات النسب العباسى .الى من يهمه الامر

محمد عبد الفتاح حفيد الجن
    محمد عبد الفتاح حفيد الجن

المساهمات : 32

ميراث عائلة الجندى/شهادات النسب العباسى .الى من يهمه الامر Empty ميراث عائلة الجندى/شهادات النسب العباسى .الى من يهمه الامر

مُساهمة  محمد عبد الفتاح حفيد الجن الأحد ديسمبر 27, 2009 12:58 am

أولا :النسب بيصدر لمين
    بيصدر لكل عائلة الجندى ومن ناسبهم ونسلهم الى يوم الدين

يعنى مثلا البنت اللى من عيلة الجندى هيطلع كارنية النسب ليها ولزوجها وأولادها
    وطبعا الرجل اللى من عيلة الجندى هيطلع لية ولزوجتة وأولادة بس لازم طبعا يكون عقد زواجة من زوجتة شرعى...يعنى لا عرفى ولا .....ولا أى حاجة من الكلام دة

ماشى يا جماعة....ركزوا معايا...خليكوا معايا للأخر

طب لو حد كان جدة أبوة مثلا هيا اللى من عيلة الجندى..أية الوضع ساعتها

لازم يكون معاة شهادة وفاتها اللى يكون مكتوب فيها اسم الجندى...ولو شهادة وفاتها مش موجود فيها اسم الجندى...يروح يعمل تصحيح لشهادة وفاتها فى الأدارة العامة للاحوال المدنية بالعباسية....أو فى السجل المدنى اللى هو تبعة بس هتأخد وقت طويل شوية فى السجل المدنى عن الادارة العامة للأحوال المدنية

هيحتاج فى التصحيح أثنين من شهادة ميلاد أو وفاة اخواتها اللى شهدتهم متصححة
    ولو موجود في شهادة وفاة لو هيا متوفية أو لو موجود فى شهادة ميلادها لو هيا عايشة أسم الجندى يبقى تمام

بعد كدة هيجيب شهادة وفاة جدة لو هو متوفى اللى هو أبن الجندية دة وطبعا شهادة الوفاة بتاعتة دة فيها أسم الأم الجندية يبقى كدة جدة أصبح جندى من أمة
    بعد كدة هيجيب شهادة وفاة أو ميلادة ولدة لو متوفى أو عايش على الترتيب اللى هيظهر فيها طبعا أسم أبية اللى هو ستة جندية

فهكذا يثبت انة جندى من ست ابوة أو من جدة ابوة

حد فاهم حاجة.............

طب تعالوا ناخد مثل تانى

واحد ستة من أمة هيا اللى جندية هيعمل أية

هيجيب شهادة ميلاد أو فاة ستة لو هيا عايشة أو متوفية على الترتيب
    ولو ستة دة جندية من الأب أو الأم دة طبعا هيظهر فى شهادة الميلاد أو الوفاة عشان شهادة الميلاد أو الوفاة هيطلع فيها اسم الأم و الأب الجندية أو الجندى على الترتيب
    بعدها يجيب شهادة ميلاد والدتة هو اللى هيظهر فيها طبعا اسم الأم الجندية اللى هيا ستة او جدتة
    وكدة يطلع كارنية نسب لولدتة وعشان ولدتة جندية عباسية كدة يطلع لكل ذريتها كارنيهات وشهادات نسب

حد فاهم حاجة........

طيب لو واحد او واحدة هو اصلا من عيلة الجندى
    كدة العملية بسيطة.....كدة مش عايزين غير بطاقتة الشخصية أو العائلية اللى مكتوب فيها اسم الجندى
    ولو مش مكتوب فيها اسم الجندى يبقى ادامة حلين
    1)يروح يصحح بطاقتة
    2)يجيب أعلامات وراثة لأبية ولجدة الى.........الجندى...ودة صعب طبعا يبقى يروح يعمل تصحيح للبطاقة اللى هتحاج طبعا تصحيح فى شهادة الميلاد لو مش مكتوب فيها الجندى يعنى كدة هيعمل تصحيح لشهادة ميلادة وبطاقتة عشان يطلع كارنية النسب وشهادة النسب

طب لو كل دة أتعمل اية اللى يحصل بعد كدة

عشان تطلع كارنية النسب لنفسك
    هنحتاج الثلاث حاجات دة
    1)صورتين شخصيتين...ويكونوا أحدث صور فوتغرافية عند مصوراتى كويس وبالنسبة للبنات ياريت يكونوا فى الصورة محجبات عشان ما ينفعش واحدة تقول أنا جدى العباس وهيا مش محجبة..ولو هيا محجبة يبقى خير وبركةشهادة ميلاد كمبيوتر

2)شهادة ميلاد كمبيوتر..يكون فيها اسم الجندى لو هو من عائلة الجندى مباشرة
    الشهاة دة مش هتدويها الرابطة لا هتأخد صورة منها وتخلى الاصل عندك يمكن تحتاجة فى حاجة تانية واديك كدة وفرت سبعة جنية تمن شهادة الميلاد(اصل انا من فرع عيلة الجندى اللى من المنوفية) المهم ركزوا معايا للأخر ...أوعوا تكونوا تهتوا منى

3)صورة بطاقة رقم قومى سارية المفعول ومكتوب فيها اسم الجندى لو هو من عيلة الجندى مباشرة

يبقى أحنا كدة يا جماعة فهمنا أية هيا الأاوراق المطلوبة

طب الورق دة هنودية فين بقى....هنركنة فى درج المكتب...ولا هنشيلة فى الدولاب...ولا هنخلية معانا لحد ماربنا يسهل ونعرف العنوان

تعالوا أقولكم على العنوان

الأول لو انتا من سكان القاهرة...تعالى أشرحلك هتوصل أزاى عشان ما توهش
    العنوان كالأتى:
    8أ شارع مدرية التحرير متفرع من شارع القصر العينى أمام المعهد العالى للدراسات التعاونية بجاردن سيتى عند نهاية سور المعهد دة هتلاقى أدام السور بنزينة خش فى الشارع الجانبى اللى جنب البنزية هتلاقى نفسك فى شارع مدرية التحرير أسأل عن 8أ هيقولوك اهو .. اللى هو مبنى جمعية المرمر الخيرية...اللى هيا بجوار السفارة السعودية

المواصلات لكدة
    المترو(مترو ألانفاق خط حلوان المرج)وتنزل محطة سعد زغلول وتسأل عن شارع القصر العينى هتلاقى عسكرى واقف هتسألة هيقولك الشارع أدامك اهو هو أنتا اعمى هتقولة معلش الغريب أعمى ولو كان بصير على راى محمد الجندى
    وهتلاقى عساكر هناك كتير عشان دة منطقة مليانة وزرات وهيئات حكومية..وهتلاقى العساكر رايحين يجيبوا فطار ليهم لو أنتا رايح الصبح

او لو معاك عربية ملاكى ماشى
    أو لو هتركب الأاتوبيس ماشى
    أو لو هتركب الناقة برضو ماشى
    أو لو هتركب الهوا وهتيجى برضو ماشى

الرابطة فى جاردن سيتى أسمها
    مركز ضيافة أل الجندى العباسى
    هيا فى أول دور يعنى الدور الأرضى
    يوم الأحد والأربعاء الشهادات والكارنيهات بتطلع فورية بس هتستنى شوية عقبال ما الكارنية والشهادة يستوا على الكمبيوتر

يوم الأحد والأربعاء بيبقى الحج محمد سليم موجود هناك
    وبتبقى المحامية الى مسئولة عن ميراثنا موجودة برضو هناك
    الكلام دة من الساعة 9 صباحا لحد الساعة 1 ظهرا بعد كدة الحج محمد سليم والمحامية بيتكلوا على الله ويشوفوا حالهم
    لكن المكتب بيفضل فاتح من الساعة 9 صباحا لحد 5 مساءا ماعدا الجمعة أجازة

ممكن تروح تودى الأوراق اللى هطلعلك كارنية وشهادة النسب فى أى يوم وتروح تستلمها يوم الأحد أو الأربعاء أيهما اقرب لك

طب لو أنتا بقى مش من سكان القاهرة

هتعمل أية هتقول أنا دخلت على الجروب وشريف طنشنى لا هديك حل

هتخش على اللينك دة هتلاقى على الأقل أرقام موبيلات وهتعرف منها العناوين لما تتصل فى معظم محافظات الجمهورية

https://www.facebook.com/photo.php?pid=706182&l=46c5976f48&id=1502826781

طب لو ربنا وفقك وطلعت كارنية وشهادة النسب فى حياتك(((((ههههههه بهزر طبعا)))))))))) هتعمل أية

لو عندك اسكنر اسحبها ووريهينا هنا على الجروب فى صور الجروب
    طب لو معندكش أسكنر هتعمل أية
    هقولك هتفوت وأنتا جاى من الرابطة على أى سيبر وتقولة أسحبلى دة ونزلهالى على الفلاشة...هياخد منك جنية(1 pound) يعنى عدد واحد جنية مصرى فقط لا غير

طب فية هنا مشكلة

واحد هيقولى يا عم انا اصلا ما معيش فلاشة هقولة فية حل بديل
    السيبر اللى هيسحبك الصورة خلية يرفعهالك على الأميل بتاعك

بس هنا ممكن تظهر مشكلة
    واحد هيقولك أنا معنديش أيميل هقولة مش مشكلة أعمل أيميل وارفع علية شهادة النسب

بس ممكن هنا تظهر مشكلة يقولك أنا اصلا ما بعرفش اعمل ايميل
    كدة هقولة ما تعملش أصلا كارنية النسب لأنى انا كدة هشد فى شعرى وهكون فى حالة أنهيار أنة مش عارف يعمل أيميل

عشان نجمع شهادتنا هنا يا جماعة على الجروب فى صور الجروب
    بس هنا ممكن تظهر مشكلة يقولك انا ما بعرفش ارفع صورة على الفاس بوك
    كدة هو بيشتغلنى ومال رفع صورتة على البروفيل بتاعة أزاى

أنا عارف طبعا أن الجندوة أذكى من كدة بمراحل بس أنا بوضحلكوا الصورة من الألف الى الياء ومن طأطأ لسلاموا عليكوا

ماشى كدة يا جماعة حد عايز حاجة تانى ..حد مش عارف يطلع كارنية النسب أزاى

والمفاجئة الثالثة تسليم النسب بالقاهرة طول الأسبوع والأجازة الجمعة أسوة بكفر صقر

بنائا على رغبة السادة الجندى الذين يسجلون نسبهم بالقاهرة وافق العميد على مد تسليم واستلام النسب خلال الأسبوع والأجازة الجمعة وبذلك تحل مشكلة المواصلات المذعجة لكل المحافظات بمصر ومقابلات العميد ستكون الأثنين والأربعاء مع تحيات

عميد الجندى المصرى اغا

المطلوب من المستندات :

1- عدد 2صورة 4×6 شمسية 2-صورة البطاقة القومى وصورة شهادة ميلاد التى ترمز للجندى أبا أو أما 3- رسوم القيد والتسجيل 55 جنيها عن كل فرد

والتسجيل فى النسب يشترط كل من ينتسب للفرد سواء للوالدين أو الأبناء معه وسيسلم صاحب النسب أوراق تخص التوكيل داخل وخارج الجمهورية وتسجيل 3 محامين وهم بالترتيب الأستاذ محمد أمين سعد محمد والأستاذة مفيدة أمين سعد محمدوسكنهم الهرم محطة المطبعة الجيزة والأستاذ أحمد أبراهيم سليم وسكنه مدينة كفر صقر شرقية وتسجيل بأقرار نسبة أتعاب المحامين والرابطة20% وتجهيز شهادات الوفاة والميلاد من الأصل للأب والجدود وتحديد فى قضايا الجندى أغا بمصر والسعودية وتركيا وأرسالهم باليد أو بالبريد على المسجل على عنوان الجمعية كفر صقر شرقية رابطة أشراف كفر صقر حى النهضة يسلم للحاج محمد سليم رئيس الرابطة

والآن نقدم خدمة كاملة للجنادى بمكتب القاهرة تسليم المستندات كل يوم عدا الجمعة ونائب العميد الأستاذ محمد الجندى يستقبلكم الفترة الصباحية من 9 الى 1 ظهرا لأستلام وتسلم المستندات وأيام الأثنين والأربعاء سيتواجد العميد

لحل المشكلات والأستفسارات وتسلم التوكيلات وستكون الأستاذة مفيدة أمين سعد المحامية والمستشارة القانونية للرابطة مسؤلة عن الأستفسارات القضائية

وبذلك تكون الرابطة غطت كل متطلبات السادة الجندةى ومكتب القاهرة سيكون قريبا من الجميع
    مع تحيات نائب العميد الشريف /محمد عبدالفتاح محمد
    ت السويس والقاهرة 0623461419 موبيل 0162973736
    هاتف : 3186614/055
    موبايل : 2746087/010 6994730/018
    اللهم بلغت اللهم فأشهد
    https://www.facebook.com/profile.php?ref=profile&id=100000008860516

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة أبريل 26, 2024 6:36 pm